PC XOne PS4


Deel op Google+

Prey (2017)

Review door Jordy Verlé op 8 mei 2017

De ambities van de mens reiken ver en men probeert dan ook steeds om datgene te realiseren waar men al jarenlang naar streeft. Vaak leiden deze ambities tot grootse dingen die een ware evolutie veroorzaken, maar heel af en toe draait datgene dat je wil bereiken helemaal verkeerd uit. Dat is het concept van Prey uitgelegd in een notendop. En hoewel de titel zelf heel wat heeft doorstaan om te zijn wat het nu is, toch slaagt Bethesda er weer in om er iets unieks van te maken dat door vele gamers zal geapprecieerd worden .

Het Experiment
Prey speelt zich af in de nabije toekomst, namelijk het jaar 2032, waarin de mensheid heel wat sprongen vooruit heeft gemaakt wat betreft het ontdekken van de ruimte. Er worden grote ruimtestations gebouwd waarin de mensen kunnen ademhalen, tal van ruimteraketten doorzoeken de ruimte op zoek naar nieuwigheden en natuurlijk probeert iedereen een antwoord te vinden op de vraag: “Is er buitenaards leven?”.

Het is vooral deze vraag waar snel een antwoord op komt, wanneer de mensen plots in contact komen met de Typhon, een buitenaards ras dat eruit zien als schaduwen en die jammer genoeg geen al te vredige intenties hebben. Toch weet men deze aliens onder controle te houden en al snel worden ze ook gebruikt voor tal van financiële projecten en experimenten.

Dat wordt al snel duidelijk wanneer je, je van geen kwaad bewust, ontwaakt in je eigen appartement en op weg bent naar de eerste dag van je nieuwe job. Eenmaal aangekomen doorloop je enkele tests, maar dan loopt het volledig fout. Tijdens de laatste test kom je namelijk tot het besef dat niet alles is zoals het lijkt.

De Typhon zijn namelijk uitgebroken en al snel kom je erachter dat jij één van de proefpersonen was om neuromods, die veranderingen aan het lichaam aanbrengen, te testen. Je komt er ook achter dat je je bevindt op het ruimtestation Talos 1 en zal moeten proberen om te redden wat er nog te redden valt. Je staat er gelukkig niet alleen voor wanneer een onbekende stem je tracht te helpen om te overleven.

De keuze is aan jou
Het meest opvallende aan Prey is de enorme keuzevrijheid die je voorgeschoteld krijgt. Je kan er uiteraard voor kiezen om je zo snel mogelijk een weg te banen doorheen het hoofdverhaal, maar je kan er ook voor kiezen een heleboel zijmissies te voltooien en je dan pas te focussen op de verhaallijn. Uiteraard is dat niet zo een heel groot punt aangezien tal van andere games diezelfde mogelijkheid bieden, maar het draait hem hier vooral om de manier waarop je de zaken aanpakt.

Creativiteit staat hierbij centraal, want de manier waarop je een bepaald gebied wil bereiken is een keuze die jij moet maken. Zo kan je ervoor kiezen om op zoek te gaan naar een key card die de deur naar een bepaalde ruimte opent, maar het kan ook zijn dat je deze helemaal niet nodig hebt. Je kan namelijk ook proberen de deur te hacken eenmaal je deze vaardigheid hebt ontwikkeld, doorheen een luchtschacht te kruipen of een zwakkere muur doorbreken om het gebied dat je wil bereiken te betreden.

Je krijgt ook enkele handige tools ter beschikking die je zeker en vast handig van pas zullen komen. Zo kom je vrij snel in aanraking met een wapen genaamd de GLOO Cannon, dit handige gadget zorgt er voor dat bepaalde Typhon volledig bedekt worden onder een vreemde substantie en daardoor een tijdje niet meer kunnen bewegen, maar je kan er evengoed een gaslek mee dichten dat jou verhinderde om een bepaald gebied te bereiken.

Mens of Alien?
De hierboven beschreven keuzemogelijkheden beperken zich niet alleen tot het ruimtestation en de manier waarop je deze gaat ontdekken, maar is ook zeker van kracht op het personage waar je mee speelt. Je karakter heeft namelijk een heleboel verschillende vaardigheden ter beschikking die je handig van pas kunnen komen. De keuze ligt hem vooral in het feit dat er 2 vormen bestaan van deze vaardigheden.

De eerste set vaardigheden krijg je meteen bij het begin van je playthrough en richt zich vooral op het menselijke aspect van je personage. Het gaat hierbij vooral om vaardigheden als een computer hacken, je uithoudingsvermogen verbeteren, meer kracht ontwikkelen, …

De tweede set richt zich voornamelijk op het creëren van vaardigheden die ook gebruikt worden door de Typhon. Deze krijg je niet meteen ter beschikking en vereist wat exploratie van het ruimtestation Talos 1. Hoe je deze vaardigheden precies zal krijgen laten we je liever zelf ontdekken, maar het geeft je wel de mogelijkheid om jezelf te veranderen in een bepaald item, elektriciteit te creëren en nog veel meer.

Uiteraard kan je er ook voor kiezen om zowel de mensachtige als de vaardigheden van de aliens te gebruiken. De keuze ligt zoals altijd volledig in jouw handen.

Nergens veilig
Het mag zeker en vast gezegd worden dat Prey wel degelijk een stevige uitdaging biedt als het aankomt op moeilijkheid, zelfs op de normale moeilijkheidsgraad. De Typhon kom je letterlijk overal tegen en weten je steeds weer op een originele manier te verrassen.

Een goed voorbeeld daarvan is de lift die je naar verschillende verdiepingen binnen het ruimtestation kan brengen. In deze lift heb je standaard geen wapen in je handen en voelt het aan alsof je ten allen tijde veilig bent, maar niets is minder waar. Zo gebeurde het wel eens dat de lift ineens heel vreemd begon te doen en uiteindelijk de stroom uitviel. Wat volgde was een zwart scherm gevolgd door een plotse stroomstoot aan elektriciteit en jawel, een alien recht voor je neus.

Je moet dan ook meermaals vertrouwen op je survivalinstinct, want de Typhon zijn zeker geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. In het begin van je verhaal kom je slechts enkele Typhon tegen die de naam Mimic kregen, wat verwijst naar het feit dat ze kunnen veranderen in eender wel object. Deze zijn relatief zwak en vrij snel te doden, maar iets later in het verhaal kom je oog in oog te staan met een Phantom en dat is zeker geen positief iets. Waar je met gemak 2 Mimics kon doden, resulteert een gevecht aangaan met 2 Phantoms in 90% van de gevallen in de dood van je karakter.

Bovendien verandert de sfeer in Prey naarmate je verder gaat door het verhaal. Waar je in het begin in elke hoek van elke kamer moest uitkijken voor gevaar verandert dat meer en meer naar het einde toe. Dat angstige gevoel dat een Typhon je op ieder moment kon aanvallen verdwijnt steeds meer en meer en op het einde komen de vijanden dan ook steeds zonder enig verrassingselement op je af.

Stevige weerstand
Omdat Prey voor een stevige uitdaging zorgt als het aankomt op het bestrijden van de Typhon ben je genoodzaakt om stevige weerstand te bieden. Dat kan door gebruik te maken van verschillende granaten, wapens en op tactische manieren je vijanden aan te pakken en diens zwakheden te leren ontdekken.

Bovendien is munitie schaars op Talos 1, maar gelukkig kan je deze wel zelf maken. De game bevat namelijk een machine genaamd de Recycler en die zorgt ervoor dat alle onnodige materialen die je op het ruimtestation vindt omgezet worden naar grondstoffen. Met deze grondstoffen kan je dan naar een andere machine gaan die ze gebruikt om bepaalde items te maken eenmaal je de blauwdruk ervoor gevonden hebt.

Heb je geen munitie meer voor je wapens en ben je in het bezit van onvoldoende grondstoffen om nieuwe te maken, dan kan je nog steeds rekenen op je moersleutel. Het wapen vereist wel wat uithoudingsvermogen en je kan er dan ook niet oneindig lang mee doorslaan. Bovendien is het ook geen al te krachtig wapen en raden we je zeker niet aan deze te gebruiken tegen sterkere vijanden.

Nog meer lof
Prey weet op verschillende manieren indruk te maken en dat kan alleen maar toegejuicht worden. Uiteraard lieten we al vallen dat de enorm grote keuzevrijheid zeker een pluspunt is en dat je je nooit zal vervelen, maar ook de kleinere punten zijn zeker het vermelden waard.

Zo willen we even wat aandacht besteden aan de geluidseffecten in Prey en de manier waarop deze knap in elkaar gestoken zijn. Vooral de overgang van harmonische deuntjes eenmaal je veilig bent naar de wat mysterieuze en dreigende geluiden als er een alien in de buurt is werd op een knappe manier neergezet.

Ook de indeling van je inventory is zeker het vermelden waard, want net als bij een heleboel andere horrorachtige games zal je ook hier zeker rekening moeten houden met wat je precies wil meenemen aangezien deze ingedeeld is in verschillende hokjes. Zo kan een wapen 3 hokjes in beslag nemen en neemt een bepaald aantal munitie voor dat wapen ook reeds een hokje in beslag. Een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat je de perfecte balans creëert tussen het verzamelen van grondstoffen en het dragen van genoeg vuurkracht om de Typhon te bestrijden.

Niet volledig zonder fouten
Ook al is er een heleboel positiefs te vertellen over Prey, toch zijn er ook wat negatieve punten die we jullie zeker niet willen onthouden. Zo zijn er een heleboel bugs te vinden die het spel zeker niet ten goede komen. Voorwerpen die door de grond vallen, personages die zomaar verdwijnen en locatiemarkeerders die je naar elke uithoek van Talos 1 sturen uitgezonderd die waar je moet zijn.

Daarnaast kregen we ook regelmatig te maken met enkele framedrops en duurde de overgang van het ene gebied naar het andere zeker 60 seconden. Een patch zal dus zeker nog moeten volgen om deze problemen te verhelpen.

Conclusie
Het jarenlange wachten op een gloednieuwe Prey heeft er gelukkig niet voor gezorgd dat deze game een fiasco werd. Met hun frisse nieuwe kijk op de titel, de enorme keuzevrijheid en de unieke sfeer die men weet te creëren is de game zeker een titel die menig gamer kan bekoren.

Ook al bevat deze enkele schoonheidsfoutjes die we helaas niet zomaar kunnen vergeten, toch weet men een knap staaltje werk neer te zetten dat ervoor zorgt dat we voor onze eindbeoordeling wel eens wat door de vingers willen zien.

0 reacties

Geef een reactie

:alien: (a) :@ :beer: :cmon: :coffee: :S :'( :death: (6) :dontknow: :drool: :dunno: :$ :gift: :x :lmao: (l) >< 8-) :note: :o

Je dient aangemeld te zijn om een reactie te plaatsen.